پمپ ABS

شاید برایتان جالب باشد بدانید شما هم می‌توانید با کسب کمی مهارت و تمرین مشکلات خودرو خود را به تنهایی رفع کنید، اما لازم است برای تعمیر خودرو مهارت‌‌‌‌های لازم را کسب کرده باشید. برای شروع آموزش تعمیر پمپ ABS ترجیح می‌دهیم تا شما را کمی با اجزای کلی سیستم ترمز ABS آشنا کنیم.
ترمز ABS از دو واحد کلی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تشکیل شده است. بخش سخت‌افزاری آن از جنس فلز بوده و به رنگ نقره‌ای است و بخش نرم‌افزاری آن به منزله جعبه سیاه است و داخل آن از بیرون مشخص نیست و جنسش پلاستیکی است.

این دو قسمت به صورت مستقیم با هم ارتباط ندارند، بلکه قسمت سیاه رنگ با ایجاد میدان مغناطیسی به وسیله بوبین‌‌‌‌های سلونوئیدی روی قسمت فلزی و شیرهای ورودی آن اثر مغناطیسی گذاشته و می‌تواند با استفاده از حرکت رینگ‌‌‌‌ ABS ترمز را بگیرد.
بخش آخر که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم در پشت جعبه سیاه رنگ است و به شکل استوانه دایره شکلی است که پمپ نام دارد.
پمپ یک نوع موتور ذغالی است که به صورت دورانی و مانند یک آرمیچر کوچک عمل می‌کند.
بهتر است این موتور و تمام موتور‌‌‌‌هایی که داخل خودرو است بعد از مدتی به صورت منظم چکاب شوند تا اگر مشکلی داشتند سریعا حل شود، زیرا با حل کردن یک مشکل کوچک می‌توانید از بروز خسارت‌‌‌‌ها و مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

پمپ ABS | راینو کارنومشکلی که برای اکثر موتور پمپ ABS به وجود می‌آید به دلیل ایراد در ذغال موتور است و با کمی سنباده کاری می‌توان این مشکل را حل کرد.
البته جا دارد که بگوییم هرچه ترمز و خودرو کمتر کار کنند، بیشتر خراب می‌شوند انگار ضرب المثل “کار نیکو کردن از پر کردن است” برای خودرو و موتور پمپ هم صحت دارد و هرچه این دو بیشتر کار کنند قوی تر می‌شوند و کمتر و دیرتر خراب می‌شوند.
این قطعات در ایران تقریبا غیر قابل تعمیر هستند ولی اگر بخواهیم یکی از این قطعات را خریداری کنیم به انداره قیمت خودرو هزینه بر است به همین دلیل این قطعات را تعمیر کرده و دوباره استفاده می‌کنند.
حواستان باشد اجزای ترمز را به همین راحتی نمی‌شود تعمیر کرد، بهتر است بعد از خواندن این متن به یک تعمیرگاه خودرو مراجعه کرده به صورت عملی برای تعمیر این اجزا مهارت کسب کنید. آشنایی با اجزای تشکیل دهنده ترمز ABS نیاز به مهارت و تمرین دارد.
برای باز کردن سسیستم ABS دو راه وجود دارد، یکی اینکه ابتدا روغن ترمز را تخلیه کنید و پس از هواگیری و کار‌‌‌‌هایی از این قبیل، کل سیستم ABS را بیرون بیاورید و به تعمیر آن بپردازید و راه دوم این است که باتری خودرو را در بیاوریم و تمام اتصالات ABS با سینی باتری را جدا کنیم و بعد از آن پیچ‌‌‌‌های سینی ABS و تمام اتصالات روی بوستر را باز کنید.
به نظر می‌آید روش دوم بهتر باشد و دست ما برای تعمیر پمپ ABS باز‌تر شود، از طرفی در این روش حواستان به لوله‌‌‌‌هایی که در مسیر وجود دارند باشد تا دچار خم شدگی و شکستگی نشوند.
در کل این سیستم ۴ پرس وجود دارد که محل اتصال نرم افزار به سخت افزار سیستم ABS است که بهتر است با ضربه‌‌‌‌های متعدد و کوچک یا مته برقی آن‌‌‌‌ها را باز کنیم.

پمپ ABS | راینو کارنوالبته برای تعمیر پمپ ABS در روش اول جداسازی بسیار سخت است و ممکن است به دیگر قطعات آسیب برسد، ولی اگر سیستم ABS را کامل جدا کرده باشید کارتان کمی آسان‌تر است، حداقل می‌دانید به بقیه موتور آسیب نرسانده‌اید.
بعد از اینکه با ضربه‌‌‌‌های کوچک و زیاد توانستید قسمت پرس شده فلزی را از قسمت سیاه و پلاستیکی جدا کنید، می‌توانید با کمی تکان دادن بلوک مشکی آن را از بلوک فلزی جدا کنید.
بعد از اینکه توانستید بلوک‌‌‌‌های فلزی و پلاستیکی را از هم جدا کنید، می‌توانید در پشت این بلوک‌‌‌‌ها آرمیچر را مشاهده کنید.
برای ادامه بهتر است قطعات پشت این بلوک‌‌‌‌ها را جدا کرده تا به ذغال داخل موتور پمپ برسید. اولین کاری که می‌توان برای تعمیر این سیستم  پمپ ABS انجام داد، تمیز کاری و سنباده‌کشی روی ذغال است ولی اگر بخواهیم به صورت طبقه بندی شده این کار را انجام دهیم می‌بایست به دو مورد شک کنیم، یک اینکه مشکل از فنر است یا اینکه مشکل از محل تماس روتر و ذغال سنگ است.
این شک بعد از اینکه موتور پمپ ABS را باز کردید از بین می‌رود و مطمئن می‌شوید که ایراد از کدام قسمت است.

اگر موتور را باز کردید و دیدید که ذغال ضعیف شده بود یا بر اثر عواملی تبلور روی ذغال انجام شده بود و به اصطلاح شیشه کرده بود و یا اینکه ذغال در حال کم شدن بود می‌توانید دو راه انجام دهید برای مورد دوم که ذغال در حال تمام شدن است راه تعویض آن را پیشنهاد می‌دهیم، ولی برای مورد اول که شیشه کرده است راه دیگری مد نظر ماست و آن این است که با کمی سنباده کشیدن می‌تواند آن را مانند روز اولش ساخت.

رینگ ABSاگر موتور را باز کردید و دیدید که فنر از جایش در آمده است، می‌توانید آن را روغن کاری کنید و دوباره جا بزنید.
تا اینجای مسیر تنها کار مشکلی که وجود داشت در آوردن سیستم ABS بود. بعد از اینکه فنر و ذغال را درست کردید، بهتر است با اسپری کنتاکت شور‌ چربی این قطعات را شست و شو دهید.
بعد از اینکه این کار‌‌‌‌ها انجام شد باید سیستم را سرهم بندی کنیم و در جای خودش قرار دهیم. مشکلی که در این جا وجود دارد این است که ما موتور را از خودرو کنده‌ایم و برای چسباندن آن سه روش پیش رو داریم:

روش اول

در روش اول می‌توانید با ضربه زدن و سنبه زدن موتور را در جایش فیکس کنید ولی این روش خیلی نمی‌تواند مقاوم باشد و بهتر است از روش‌‌‌‌های بعدی به عنوان مکمل استفاده کنید.

روش دوم

با استفاده از چسب ۱۲۳ قطعات را در جای خود فیکس کرده و با استفاده از ۴ بست می‌توانید قطعات را در جای خود محکم کنید این روش به نظر روشی مطمئن‌تر است زیرا قطعات دیگر تکان نمی‌خورند. بعد از اینکه بست‌‌‌‌ها را در جای خود محکم کردید نیز بهتر است دوباره با چسب ۱۲۳ جای بست‌‌‌‌ها را درست کنید.

پمپ ABS | راینو کارنوروش سوم

در روش سوم می‌توانید واحدی را بسازید که بتواند قطعات را در خود جای دهد و محکم کند. در این روش مقداری هزینه بیشتر از روش‌‌‌‌های دوم و اول است و ممکن است کارایی روش‌‌‌‌های قبلی را نداشته باشد.
شما می‌توانید از تمامی این روش‌‌‌‌ها استفاده کنید و باهم ترکیب کنید و یا اینکه می‌توانید خودتان روش جدیدی را ابداع کنید ولی بهتر است به این نکته توجه کنید که در هر صورتی که عمل می‌کنید، قطعه باید محکم باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *