ماژول کنترل ترمز

ماژول کنترل ترمز در بالای موتور پمپ قرار گرفته است و توسط چهار یا پنج پیچ در جای خود قرار گرفته است.
اگر سیستم ترمز ABS به حالت پایدار قبلی باقی بماند، ممکن است سر و صدایی از سمت آن بشنوید. به کمک اسکن و ارزیابی متوجه خواهید شد که آیا نیاز به جایگزینی قطعه خواهید داشت و یا خیر.

در برخی موارد، رله درون کنترل‌کننده قرار دارد. شما می‌توانید دستگاه را باز کنید و رله را جایگزین کنید.

اگر وسیله نقلیه با یک سیستم کنترل کششی مجهز شده باشد، کامپیوتر ABS می‌تواند به بررسی این کار بپردازد و در صورتی که نیاز به تعویض داشته باشد، این کار را انجام دهد.

در برخی از مدل‌های اتومبیل نیاز است که کنترل‌کننده به صورت جداگانه برنامه ریزی شود و در این صورت دستورالعمل واحد جایگزینی مورد نیاز خواهد بود.

قبل از شروع نیاز خواهید داشت که ماژول کنترل ترمز را در زیر کاپوت و یا قاب ریل سمت راننده قرار دهید. ماژول کنترل ترمز ممکن است در ظاهر متفاوت باشد اما همگی از مراحل مشترکی پیروی می‌کنند.

بهترین ترمزهای ABS

مراحل ماژول کنترل ترمز

پیش از آنکه شروع کنید، بهتر است خودروی خود را در یک فضای امن و مطمئن پارک کنید و تنظیمات ترمز اضطراری و موتور را خاموش کنید.

در این میان به یک جک خودرو نیاز دارید تا تعویض ماژول کنترل ترمز را به سادگی انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

  1. کامپیوتر ترمز ABS را خارج کنید
  2. مطابقت با ماژول جدید
  3. ماژول جدید را مجددا نصب کنید

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. کامپیوتر ترمز ABS را خارج کنید

این کار را با جدا کردن باتری از کابل منفی شروع کنید.
به کمک یک پیچ گوشتی کوچک کلید‌های ایمنی را از دستگاه جدا کنید.
یک کانکتور اتصال برق و اتصال به زمین نیاز است، چنانچه از اتصال متناوب ورودی‌های حسگر و سیم‌های داده‌ای به کامپیوتر استفاده می‌کنید، می‌توانید با روشن شدن چراغ ترمز ABS آن را مشاهده کنید.

به کمک بسته‌بندی و یا مهر و موم این قطعه می‌توانید مشکلات اتصال را برطرف نمایید. آن‌ها را به آرامی به سمت بالا بکشید تا از ماژول کنترل‌کننده جدا شوند.

شیوه کار ترمز ABS

احتمالا چهار پیچ و یا بیشتر به اندازه‌های ۸ میلی‌متری و یا ۱۰ میلی‌متری برای حذف ماژول کنترل وجود خواهد داشت.
این پیچ‌ها می‌تواند برای رسیدن به ماژول کمی سخت باشند.
در این مورد لازم است با استفاده از چرخ دنده ¼ اینچ این کار را عملی کنید. این کار بسیار ساده‌تر از زمانی است که ماژول کنترل زیر کاپوت واقع شده است.

اطمینان حاصل کنید که کنترل‌کننده ترمز ضد قفل تمیز و خشک است.
ماژول را به آرامی بالا ببرید و پس از جابه جایی سوپاپ، آن را خارج کنید. ممکن است به علت وجود هوا در آن کمی رطوبت از سمت قطعه احساس شود.

از یک پیچ گوشتی کوچک استفاده کنید و مهر و موم را جدا کنید.

۲. مطابقت با ماژول جدید

پس از آنکه قطعه شکست خورده را حذف کردید، بخش قدیمی را با قطعه جایگزینی جدید مطابقت دهید.
لازم است که تمام بخش‌های آن مشابه یکدیگر باشد.
اطمینان حاصل کنید که تعداد پین‌های الکتریکی هر کانکتور را شمرده‌اید، زیرا تغییرات جزئی بر اساس مدل ماشین شما متفاوت خواهد بود.

۳. ماژول جدید را مجددا نصب کنید

پیش از آنکه برای نصب ماژول کنترل ترمز اقدام کنید، بهتر است اطمینان بیابید که موتور پمپ کاملا تمیز و بدون خراش در جای خود قرار گرفته است.
واحد جدید را سر جای خود نصب کنید اطمینان حاصل کنید که به صورت کامل بر روی سایت قرار گرفته است و مهر و موم مجددا اجرا شده است.

خرید و نصب ترمز ABS

پس از آنکه دستگاه به طور ایمن در محل نصب شد، پیچ و مهره‌ها را مجدد در نصب کنید و طبق الگوی قبلی آن را سفت کنید تا به طور کامل از جایگیری آن اطمینان حاصل کنید.
این کار عملکرد مناسب کالیپر ترمز را بر روی هسته‌های قطعه اصلی تامین می‌کند.

هنگامی که تمام پیچ و مهره‌های نصب شده را در سر جای خود قرار دادید، مطمئن شوید که اتصال‌دهنده‌ها از هرگونه گرد و غبار پاک شده‌اند.
اتصالات برق را مجددا به سوپاپ وصل کنید و کابل باتری منفی را مجددا متصل کنید و ماشین را روشن کنید.
در این مرحله لازم است که چراغ هشدار ترمز ABS چند لحظه پس از اینکه موتور در حال اجراست و یا بعد از اینکه ماشین مدت کوتاهی در جاده رانده شد، خاموش شود.
علائم هشدار در ترمز ضد قفل را بررسی کنید.

در نهایت بهتر است مراقب باشید و صداهای غیر معمول از سمت ترمز ABS در هنگام رانندگی توجه کنید.
وجود صدا می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل باشد به صورتی که به شما بگوید نیاز به بازرسی بیشتری در رینگ ای بی اس و سیستم ترمز ABS خواهید داشت.

ترمز ABS خوب

ابزار و لوازم گوناگون وجود دارد که برای تعویض ماژول کنترل‌کننده می‌تواند به شما کمک کند.
آشنایی با این ابزار و لوازم می‌تواند در این مسیر راهنمای شما باشد.

در صورتی که هیچ‌گونه اطلاع قبلی درباره تعمیر و یا تعویض ماژول کنترل‌کننده ترمز ABS خود ندارید، می‌توانید با مراجعه به یک تعمیرکار حرفه‌ای از او بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

علاوه بر این شما نیاز به قطعات جایگزینی دیگر مانند سرعت چرخ جلو، کامپیوتر یا فیوزهای سیستم نیز خواهید داشت، زیرا این قطعات می‌تواند بهترین کیفیت را برای سیستم به ارمغان بیاورد.
شاید فکر کنید که هر کسی می‌تواند تعمیر خودروی شما را انجام دهد، با این حال حقیقتی که وجود دارد این است که بهتر است درباره تعمیر و تعویض قطعات آن حساسیت به خرج دهید و این کار را به کسی بسپارید که به او اعتماد کامل دارید‌.
در این صورت قادر خواهید بود تا از هزینه‌های بعدی و بروز مشکلات ترمز ضد قفل جلوگیری نمایید.
به یاد داشته باشید که در هنگام خرید قطعه ماژول کنترل ترمز از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید و حتی‌الامکان این قطعات را از فروشگاه‌های معتبر و یا کسانی که به آنها اعتماد دارید خریداری کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *