ترمز ABS

احتمالا شما که در حال خواندن این مقاله هستید به مسائل فنی علاقه دارید و دوست دارید از اجزای تشکیل دهنده وسایل اطرافتان سر در بیاورید و در صورت خراب شدن چیزی در خانه، اولین نفری که برای درست کردن آن پیش قدم می‌شود، شمایید و تا به حال هیچ وسیله خرابی از زیر دست شما جان سالم به در نبرده است. در چند سال اخیر نام ترمز ABS بارها به گوشتان خورده و تبلیغاتی که برای استفاده از این تکنولوژی شده است، شما را ترغیب کرده تا در مورد این قسمت از خودرو بخواهید اطلاعاتی کسب کنید.

چیزی که ابتدا با شنیدن نام ترمز ABS به ذهنتان می‌رسد؛ می‌تواند این باشد که ترمزی ایمن است که در مواقع حساس از کشیده شدن لاستیک روی آسفالت جلوگیری می‌کند و می‌تواند در کاهش آمار تصادفات ناشی از سرعت بالا نقش داشته باشد.

ممکن است تاکنون به این فکر کرده باشید که این ترمز ABS چگونه کار می‌کند و چه اجزایی دارد و چگونه باعث ایستادن خودرو در مدت زمان کمتری می‌شود؟
برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می‌کنیم ادامه نوشته را دنبال کنید.

اجزای تشکیل دهنده ترمز ABS

اجزای تشکیل دهنده ترمز ABS به صورت عمده از چند سنسور و تعدادی واحد کنترل ساخته شده است که در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح می‌دهیم تا بیشتر و بهتر با اجزای سازنده این ترمز ABS آشنا شوید.

رینگ ABSواحد کنترل الکترونیکی ترمز ABS

واحد کنترل الکترونیکی به منزله مغز برای خودرو می‌باشد، زیرا این واحد به سیستم‌های ترمز ABS فرمان می‌دهند و باعث وارد عمل شدن ترمز ABS و ایستادن خودرو می‌شود.

این واحد یک ورودی و یک خروجی دارد، ورودی آن اعداد آنالوگی است که از سنسور مربوط به چرخ‌ها وضعیت ترمز ABS را می‌گیرد و به آن واحد کنترل ترمز ABS داده و با دادن فرمان مربوطه باعث ایستادن چرخ‌ها می‌شود.
این سیستم در دو نوع آنالوگ و دیجیتال وجود دارد که نوع دیجیتال آن در مقایسه با آنالوگ از سرعت عمل بالاتری برخوردار است و به موقع می‌تواند اطلاعات به دست آمده را دریافت و تحلیل کند و با توجه به تحلیل داده‌ها اقدام لازم را انجام دهد.
از طریق رینگ ABS نیرویی به چرخ‎ها وارد شده و سبب توقف چرخ‎ها می‎شود.

واحد کنترل هیدرولیکی

دومین واحد کنترل، واحد کنترل هیدرولیکی است که این نیز به منزله یک سیستم و قلب ترمز ABS است.
ورودی این واحد فرمانی است که از واحد کنترل الکترونیکی دریافت می‌شود. با گرفتن این فرمان از واحد کنترل الکترونیکی که بایستد یا حرکت کند، مقدار روغن ترمز ABS مناسب را به سیستم ترمز ABS اعلام می‌کند. این سیستم می‌تواند تا ۱۵ بار در ثانیه باز و بسته شود.

واحد کنترل هیدرولیکی از اجزای نسبتا زیادی تشکیل شده که شامل، سیم پیچ‌های سلونوئیدی، شیرهای برقی، بلوک کنترل کننده هیدرولیکی، شیرهای خروجی، یاتاقان، پیستون‌های تعدیل کننده پمپ، موتور، پیچ، مخزن فشار پایین است.

ترمز abs | شرکت راینو کارنو۱) شیر‌های برقی

این شیر‌ها در واحد کنترل هیدرولیکی مقدار روغن خروجی را کنترل می‌کنند. اساس کار این شیر‌ها با مغناطیس است اما خودشان آهنربا نیستند و به صورت طبیعی خاصیت مغناطیسی ندارند، اما با عبور جریان برق از سیکپم لوله‌های اطراف آن، خاصیت الکترومغناطیسی پیدا می‌کنند که با توجه به جریان برق وردی مقدار روغن را تنظیم می‌کند.
شیر‌های ورودی‌ای که با برق کار می‌کنند می‌تواند بنا بر نوع آن تا ۱۵  بار باز و بسته شود. امروزه به صورت گسترده از این نوع شیر‌ها استفاده نمی‌‌شود. زیرا با درست کار نکردن باتری عملکرد ترمز ABS را مختل می‌کند، به صورت گسترده از پیستون‌های متحرک یا پیچ استفاده می‌کنند.

۲) پمپ

با توجه به مقدار سرعتی که خودرو دارد و میزان نیرویی که برای ایستادن آن لازم است مقدار روغن ترمز ABS تنظیم می‌شود.
نیرویی که باعث پمپاژ روغن ترمز ABS به داخل سیستم ترمز ABS می‌شود توسط پمپ تأمین می‌گردد. پمپ‌ها به منزله مبدل نیرو عمل می‌کنند و حرکت دورانی موتور را به حرکت طولی پیستون تبدیل می‌کنند. در خارج این پمپ‌ها یک یاتاقان وجود دارد که باعث انتقال انرژی موتور به پیستون می‌شود.

در صورتی که خودروی شما دارای دو پیستون باشد برای هرکدام به صورت جداگانه یک کنترل کننده هیدرولیکی وجود دارد.

۳) سیلندر اصلی

سیلندر‌ها به پیستون‌های اولیه و ثانویه مجهزند. علاوه‎بر این‌ها به پیستون و سوپاپ کمکی نیز دسترس دارند و این اجزا را در خود جا داده‌اند.
سیلندر به طور مستقیم با پدال ترمز ABS در ارتباط است و با فشار دادن پدال پیستون اولیه و ثانویه را به حرکت در می‌آورد و در نتیجه حرکت پیستون‌های کمکی، پیستون اصلی نیز به حرکت وادار می‌شود و باعث ورود و خروج روغن ترمز ABS می‌گردد.

ترمز abs | شرکت راینو کارنوچون در هر رانندگی که ما انجام می‌دهیم بارها مجبور به ترمز ABS گرفتن می‌شویم و این ترمز ABS گرفتن باعث ورود و خروج روغن و فرسایش پیستون‌های اصلی می‌شود.
به همین دلیل بعد از ترمز ABS گرفتن و با رها کردن پدال گاز مقدار روغنی که وارد شده بود تا سبب ایستادن چرخ‌ها شود در سوپاپ مرکزی برای ترمزهای ABS بعدی گرفته می‌شود. زمانی که پدال به صورت کامل رها می‌شود مقدار روغنی که عبور می‌کند به جای اصلی خود بر می‌گردد.

۴) سنسورها

سنسور‌های موجود در ترمز ABS، سنسورهایی هستند که در حرکت چرخ کاربرد دارند و در دو نوع فعال و غیرفعال هستند که در مورد هرکدام توضیح خواهیم داد.

الف) سنسور‌های فعال

سنسور‌های فعال از سیلیسیم تشکیل شده و اثری شبیه به اثر هال را ایجاد می‌کنند، به این صورت که آهنربای قوی را در مقابل سیمی که جریان برق را از خود عبور می‌دهد و باعث جا به جا شدن تعدادی از این اتم‌ها می‌شود و در اثر حرکت اتم‌ها باعث به وجود آمدن تغییر ولتاژ می‌شود، در نتیجه در دو سر سیم اتصال کوتاه برقرار می‌کند.
این سنسور‌ها از زمانی که سرعت ما از یک کیلومتر بیشتر می‌شود، فعال است و تفاوتی که با سنسور‌های غیر فعال دارد در این است که سنسور‌های غیر فعال  زمانی که سرعت از هفت کیلومتر به بالا است فعال می‌شود.

سنسور‌های فعال اندازه کوچکی دارند که این موضوع برای آن‌ها به منزله یک مزیت است. زیرا وسایل آهنی و گرد و غبار هوا را که در برخی موارد خاصیت مغناطیسی دارد، کمتر جذب می‌کند و به همین دلیل دیر‌تر‌ خراب می‌شود.

ترمز abs | شرکت راینو کارنوب) سنسور‌های غیر فعال

همان طور که در بالا گفته شد اندازه این سنسور‌ها بزرگتر از سنسور‌های فعال است و کار آن به این صورت می‌باشد که با وجود یک آهنربای دائمی در یک سیم لوله یک قطعه آهنی دارای بار مغناطیسی می‌شود که این بار مغناطیسی سبب می‌شود تا قطعه آهنی حرکت کند و به سمت چرخ دنده‌ها برود و بتواند آن را بایستاند.
حساس بودن سنسور‌ها با افزایش سرعت بیشتر می‌شود و به عنوان تابعی از سرعت است، بنابراین می‌توان به وسیله این سنسور‌ها میزان سرعت را تعیین کرد.
این سنسور‌ها نسبت به سنسور‌های فعال زودتر خراب می‌شوند، زیرا بزرگتر هستند و میزان گرد و غبار و وسایل آهنی که به خود جذب می‌کنند، بیشتر است از طرفی خوردگی و ساییدگی در این سنسور‌ها نیز بیشتر اتفاق می‌افتد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *