تفاوت ترمز EBS ،ESP و ABS

ترمز‌های ABS یکی از انواع ترمزهاست که به یک سیستم کامپیوتری متصل است و در مواقعی که ترمزهای عادی قفل می‌کنند قفل نمی‌شود و با قطع و وصل کردن خودکار و مداوم ترمز به هنگام فشار دادن پدال باعث می‌شود ترمز قفل نکند و خودرو لیز نخورد. در ترمزهای معمولی به محض اینکه ترمز گرفته می‌شود، چرخ‌ها از حرکت می‌ایستند و به دلیل تبدیل اصطکاک جبنشی به اصطکاک ایستایی، مقداری روی آسفالت لیز می‌خورد تا بایستد.

این ترمز‌ها برای سطوح لغزنده بسیار مناسب است و باعث می‌شود راننده بتواند کنترل بهتری روی خودرو داشته باشد.

نحوه ترمزگیری در ترمز ABS

در مواقعی که خطر پیش روی مسافران و رانندگان است می‌توان با خیال راحت پدال را فشرد و خودرو را از حرکت باز داشت. شاید بپرسید اگر در سرعت بالا خودرو را از حرکت بازداریم، خودرو خاموش شده و خطر این مورد بیشتر از لیز خوردن است؛ زیرا دیگر خودرو حرکت نمی‌کند که بتوان آن را کنترل کرد.
در پاسخ به این سوال بهتر است بگوییم بله این حرف کاملا درست است که اگر در سرعت بالا ترمز بگیریم موتور اتومبیل خاموش می‌شود؛ اما برای این موضوع هم راه حل وجود دارد.
هنگامی که سرعت بالاست و می‌خواهید ترمز بگیرید، بهتر است برای جلوگیری از خاموش شدن خودرو، ابتدا کلاچ را تا ته فشار دهید و سپس ترمز را بگیرد. در این حالت اتومبیل از حرکت نمی‌ایستد و می‌توان به راحتی خودرو را کنترل کرد و در مسیر دلخواه به حرکت خود ادامه داد.
این ترمز به صورت مداوم وضعیت خودرو را بررسی می‌کند و اگر مشکلی در سیستم ترمز وجود داشته باشد با استفاده از مانیتوری که سرعت در آن نمایش داده می‌شود راننده را مطلع می‌کند که اصطلاحا می‌گویند چراغ ترمز روشن شده است.

البته اگر به این چراغ توجه کردید و دیدید که هنگام روشن شدن خودرو روشن می‌شود و بعد خاموش می‌شود نگران نشوید زیرا تمام چراغ‌ها موقع استارت زدن روشن شده و وضعیت موتور را چک می‌کنند و اگر روشن نمی‌شد باید به اینکه چراغ ترمز خراب شده شک کرد البته این به این معنی نیست که ترمز ABS نیز خراب شده است.

اگر چراغ ترمز روشن شد و همچنان هم روشن بود باید به عملکرد ترمز شک کرد.

این ترمز به رانندگان کمک می‌کند تا خودرو را در کنترل بیشتری بگیرد و زمانی که جاده لغزنده است به لیز نخوردن خودرو کمک می‌کند. علاوه‌بر این موارد استفاده از این ترمز باعث می‌شود، لاستیک‌ها کمتر سایش و اصطکاک داشته باشند و دیرتر خراب شوند.

در برخی موارد بعد از بررسی متوجه می‌شویم که ترمز ABS در انتقال نیرو مشکل دارد در این صورت بهتر است رینگ‌ ABS را چک کنیم و در صورت خراب شدن، آن‌ها را عوض کنیم. البته بهتر است رینگ ABS را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنیم؛ زیرا با وجود تحریم‌هایی که وجود دارد و قاچاقی که در محصولات کوچک خودرو انجام می‌گیرد، ممکن است محصولی ناکارآمد را با قیمت بالاتری خریداری کنید. البته این فروشگاه‌ها به احتمال زیاد دارای فروش اینترنتی نیز هستند و می‌توان در اینترنت هم آن ها را جست و جو کرد یا حتی می‌توان محصولات و قیمت رینگ ABS را در فروشگاه‌های مختلف مقایسه کرد و بعد نسبت به خرید آن اقدام کرد.

نکته‌ای که در ترمز‌های ABS می‌تواند به عنوان نکته منفی قلمداد شود این است که اگر در سرعت‌های بالا ترمز بگیرید با صدای بلندی مواجه می‌شوید که برای افراد بی تجربه می‌تواند حس خرد شدن لنت‌ها یا رینگ‌های ترمز را القا کند و باعث شود تا این رانندگان در مواقع خطر بترسند و پای خود را از روی پدال ترمز بردارند.

اینکه ترمز‌های ABS یک وضعیت ایمن را به ما می‌دهند نباید باعث شود که از قوانین رانندگی سرپیچی کنیم و رانندگی ناایمن خود را بخواهیم با ایمنی ترمز‌های ABS جبران کنیم.

در اجزای ترمز ABS، هشت شیر برقی وجود دارد که برای هر چرخ دو شیر برای ورود و خروج روغن ترمز وجود دارد. هر ترمز ABS دارای دو سنسور فعال و غیر فعال است.

سنسور‌های غیر فعال از چند قسمت ایجاد شده است، که شامل یک آهنربا، سیم پیچ و یک صفحه دندانه‌دار است که آهنربا و سیم پیچ باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی قوی می‌شوند و باعث حرکت صفحه دندانه‌دار یا همان رینگ ABS می‌شود؛ که بر اثر حرکت صفحه موج سینوسی ایجاد می‌شود و که با افزایش سرعت طول موج افزایش می‌یابد و از این طریق می‌شود اندازه سرعت را در طول حرکت داشت. اما اگر دندانه‌های رینگ کثیف شود و یا خورده شود عملکرد آن با مشکل رو به رو می‌شود که بهتر است قبل از خراب شدن خودرو رینگ ترمز ABS را عوض کنیم.

سنسور‌های فعال تقریبا مانند سنسور‌های غیر فعال از طریق ایجاد میدان مغناطیسی سعی در حرکت دادن اجزای ABS می‌کند. خوبی سنسورهای فعال در کوچکی و حساسیت آن هاست زیرا در سرعت‌های بالای ۱ کیلومتر بر ساعت می‌تواند فعال شود و به دلیل کوچک بودن ذرات گرد و غبار موجود در هوا را کمتر جذب کرده و دیرتر خراب می‌شود.

سیستم ESP

سیستم ESP یک سیستم فعال استکه از بروز حادثه جلوگیری می‌کند. این سیستم به وسیله کنترل مداوم وضعیت چرخ‌ها و وضعیت جاده و فرمان می‌تواند کنترل اتومبیل را در پیچ‌ها به دست گرفته و از چپ کردن خودرو جلوگیری کند.
مثلا با توجه به قوانین فیزیکی در سرعت بالا جابه‌جایی نیز بیشتر است به همین دلیل در سرعت‌های بالا در صورت انحراف فرمان، مسیر بیشتری را همسو با فرمان طی می‌کنیم تا زمانی که سرعت اتومبیل کمتر است.
همچنین زمانی که به راست می‌خواهیم بپیچیم ترمز چرخ جلو و سمت راست بیشتر گرفته می‌شود تا به راحتی بتوان دور زد بدون اینکه نگران چپ کردن خودرو باشیم. این سیستم در خودرو‌هایی با قیمت بالا وجود دارد و فعلا در خودرو‌های ایران چنین سیستمی وجود ندارد.

در این ترمز با فشار دادن پدال، برای هر چرخ وضعیتی جداگانه در نظر گرفته می‌شود. احتمالا جالب باشد با فشار دادن یک پدال ۴ وضعیت متفاوت را برای چرخ‌ها رقم می‌زنیم. توجه به این نکته الزامی است که در زمین‌های برفی و یخ زده چراغ این ترمز را خاموش کنیم زیرا باعث اختلال در حرکت خودرو می‌شود.

سیستم EBD

تمام خودرو‌هایی که به سیستم ABS مجهزند سیستم EBD را نیز دارند؛ که این سیستم ترمز برای جاده‌های لغزنده و خاکی بسیار مناسب است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *