سنسورهای ترمز ABS

سیستم ترمز ABS امروزه در بسیاری از خودروهای مدرن تعبیه شده است.
کار اصلی این قطعه جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها و کنترل آن‌ها در هنگام ترمز شدید است. به همین دلیل توجه به آن بسیار مهم خواهد بود. موارد زیادی وجود دارد که سبب می‌شود نور هشدار در سیستم ترمز ضد قفل خودروی شما روشن شود، با این حال برخی مواقع به این معنی خواهد بود که شما نیاز به تمیز کردن سنسورهای ABS خود دارید.

در تمام خودروهایی که حداقل یک ترمز ضد قفل دارند، یک یا چند سنسور چرخ کثیف می‌توانند در کار سیستم اختلال ایجاد کنند.
با این حال هرگز نباید نور سیستم ترمز ضد قفل را در داشبورد خودرو نادیده بگیرید.
پیش از آنکه برای هر کاری اقدام کنید، بهتر است خودروی خود را به یک تعمیرکار مکانیکی نشان دهید، او با قطعیت به شما خواهد گفت که مشکل از کجاست.

زمانی که مطمئن شوید که مشکل از کثیفی سنسورهای ترمز ABS است، می‌توانید خودتان مراحل تمیز کردن سیستم ترمز ABS را انجام دهید و یا از یک مکانیک حرفه‌ای بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

علاوه بر این، از آنجایی که سنسور در برخی از سیستم‌های کنترل کششی استفاده می‌شود، در صورتی که شما کنترل کشش داشته باشید، ممکن است چراغ ترمز ABS خودروی شما روشن شود.
رینگ ABS به همراه سیستم ترمز ABS نیاز به مراقبت و نگهداری دارند.

راهنمای خرید ترمز ضد قفل

ایده خوبی که وجود دارد این است که سنسورها را به صورت دوره‌ای و منظم تمیز کنید.
زمان مناسب برای انجام این کار هنگامی است که چرخ‌های ماشین را خارج کرده‌اید.
این کار تنها به ده دقیقه زمان نیاز دارد.

ابزاری که نیاز خواهید داشت

ابتدا بهتر است چک کنید تا اطلاع بیابید که سنسورها در کدام یک از چرخ‌ها قرار دارند.
پس از آن لازم است که چرخ‌هایی که سنسور ترمز ABS در آن‌ها تعبیه شده است را خارج کنید، در این مسیر به ابزارهایی نیاز خواهید داشت:

  • آچار و سوکت
  • جک خودرو
  • جک ایستاده
  • یک پارچه برای تمیز کردن

تمیز کردن سنسورهای ترمز ABS به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی و با استفاده از ابزار و قطعات خود از اشتباهات گران قیمت بعدی جلوگیری کنید.
به یاد داشته باشید که رانندگی با جک ایستاده هیچ‌گاه ایمن نخواهد بود، بنابراین بهتر است از یک جک ایستاده استفاده کنید.

بررسی ایمنی خودرو و حذف تایرها

باز کردن پیچ‌های چرخ روی چرخ جلو و یا عقب را (بسته به اینکه سنسورها در کجا وجود دارد)، آغاز کنید.
برای ایمنی بیشتر، لازم است که حتما این کار را زمانی انجام دهید که ماشین در حالت امن بر روی زمین قرار دارد.

نصب سنسورهای ترمز ضد قفل

پس از آن به کمک جک ماشین را به سمت بالا هدایت کنید و با استفاده از جک ایستاده، آن را در همین حالت نگه دارید. همواره بهتر است اطمینان حاصل کنید که ماشین شما به صورت کاملا ایمن پشتیبانی می‌شود.

یک خودروی دیگر که از مسیر منحرف شده است، می‌تواند یک خطر بالقوه برای خودروی در حالت پارک شما محسوب شود، به همین دلیل بهتر است به مکان پارک آن توجه کنید.
به کمک این حالت می‌توانید چرخ‌های عقب را بردارید و پس از آن برای برداشتن چرخ‌های جلو اقدام کنید.

توجه داشته باشید، چرخش فرمان را به سمتی هدایت کنید که به طرف خیابان نباشد و همچنین به صورت کامل در سمتی نباشد که روی آن کار می‌کنید.
به عنوان مثال اگر در حال کار در سمت مسافر هستید، چرخ را به سمت مسافر بچرخانید.
این به صورت بصری و از لحاظ دسترسی شما را در موقعیت بهتری قرار خواهد داد، در این حالت دسترسی به قطعات ترمز ABS آسان‌تر خواهد بود.

سنسور چرخ را بردارید

پیچ‌هایی که به صورت یک اتصال‌کننده به سایر قطعات پیوست شده‌اند را مشخص کنید.
ممکن است لازم باشد که چند پیچ و مهره را که قطعات را به چارچوب و یا تعلیق خودرو، وصل می‌کنند بکشید تا حسگر ترمز ABS را تشخیص دهید. به دنبال سیم‌کشی مناسب برای مشاهده پیچ و مهره‌های بیشتر باشید.
به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان آن را خیلی محکم نکشید.
عیب‌یابی علامت هشدار در سیستم ترمز ABS مساله‎ای است که باید به آن توجه ویژه‎ای شود، زیرا مربوط به ایمنی خودرو می‎شود.

سنسورهای چرخ ماشین

در سیستم ترمز ABS در کنار آن دو پیچ ۱۰ میلی‌متری وجود دارد که لازم است برداشته شوند، در این لحظه از سنسورها استفاده کنید تا به آن‌ها برسید.
وسایل نقلیه مختلف متفاوت هستند، به همین دلیل ممکن است برخی از قطعات آن‌ها متفاوت باشد، اما این مراحل در اکثر آن‌ها یکسان است.

مهم‌ترین چیزی که لازم است به خاطر داشته باشید، این است که پس از آنکه تمام پیچ و سایر اجزای مربوط به آن را حذف کنید، می‌توانید به راحتی سنسور را مشاهده کنید.

تمیز کردن سنسورها چگونه انجام می‌گیرد؟

پس از آنکه سنسورهای ترمز ABS را مشاهده کردید، بهتر است به کمک یک پارچه مناسب آن‌ها را پاک کنید.
بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که از هیچ‌گونه مواد شیمیایی برای آن‌ها استفاده نکنید تا از مشکلات بالقوه جلوگیری کنید.

با این حال اگر پاک کردن آن‌ها واقعا سخت است، می‌توانید از آب و صابون برای تمیز کردن آن استفاده کنید.
بسیاری از سنسورهای ترمز ABS می‌توانند پس از آسیب اصلاح شوند.
با این حال بهتر است در هنگام تمیز کردن آن‌ها نهایت دقت را به کار بگیرید تا از به وجود آمدن مشکلات و هزینه‌های بعدی جلوگیری کنید.

تعمیر کردن سنسورها

پس از تمیز کردن و تکمیل کار، برای قرارگیری مجدد حسگرها، دقیقا همان شیوه‌ای را پیاده کنید که آن‌ها را حذف کردید، منتها این بار به صورت برعکس این کار را انجام دهید.

به این معنی که سنسور را در جای خود قرار دهید، پیچ و مهره را سر جای خود محکم کنید، چرخ‌ها را به جای خود بازگردانید و سپس ماشین را به پایین هدایت کنید.
اگر نور هشدار در داشبورد خودروی شما خاموش نشود، احتمالا مشکل از جای دیگری خواهد بود.
ممکن است چند روز زمان نیاز داشته باشید تا سیستم ترمز ABS خودروی خود را مجددا تجزیه و تحلیل کنید و آن را به صورت کامل بازیابی کنید.

در هر یک از مراحل که با مشکل مواجه شدید، بهتر است کار را متوقف کنید و از یک مکانیک حرفه‌ای خودرو در این زمینه کمک بگیرید.
در هر حال تخصص آن‌ها می‌تواند در این زمینه برای شما مفید باشد و در عین حال قادر خواهید بود تا از هزینه‌ها و تعمیرات گران قیمت بعدی جلوگیری نمایید.
در هر مرحله توجه به ایمنی خودرو را جدی بگیرید و سعی کنید تا در حین انجام دادن کار به هیچ یک از قطعات و اجزای آن آسیب وارد نکنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *